นางสาวรัชนี  บุญล้อม

ตำแหน่ง ครู วิทยฐานะ ชำนาญการพิเศษ

โรงเรียนเทศบาล ๒ พิบูลวิทยาคาร

Tel.0897173921  e-Mail : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


บทคัดย่อ

           การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาการพัฒนาจริยธรรมของเด็กปฐมวัย โดยการเล่านิทานและการติดตามผล กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียน ชาย - หญิง อายุ 4 – 5 ปี กำลังศึกษาอยู่ชั้นปฐมวัยปีที่ 2 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2561 โรงเรียนเทศบาล 2 พิบูลวิทยาคาร อำเภอพิบูลมังสาหาร  จังหวัดอุบลราชธานี ได้มาโดยการสุ่มตัวอย่าง อย่างง่าย 2 ขั้นตอนโดยคัดเด็กที่ได้คะแนนจริยธรรมต่ำสุด 15 อันดับแรกมา 35 คน เพื่อเป็นกลุ่มทดลอง 8 สัปดาห์ๆ ละ 3 วันๆ ละ 20 นาที รวมทั้งสิ้น 24 ครั้ง

          เครื่องมือที่ใช้ในการจัดกิจกรรมเล่านิทานและติดตามคือ 1) นิทาน 2) แผนการจัดกิจกรรมการเล่านิทาน 3) แบบทดสอบการพัฒนาจริยธรรมของเด็กปฐมวัยที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น 4) แบบติดตามผลมีค่าความเชื่อมั่น 0.70 แบบแผนการวิจัยใช้ แบบ One - Group Pretest -Posttest Design วิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้ค่าเฉลี่ยและ t - test Dependent

ผลการวิจัย

          เด็กปฐมวัยหลังจากได้รับการจัดกิจกรรมเล่านิทานและติดตามผลมีการพัฒนาจริยธรรมหลังการจัดกิจกรรมเล่านิทานอยู่ในระดับดีมาก แตกต่างจากก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

   


 

ABSTRACT

 

                This research aims to study the moral development of early childhood. By story telling and follow-up The sample group was male-female, age 4 - 5 years old, studying in kindergarten, 3rd year, 1st semester, academic year 2018, Phibun Witthayakhan 2 school district. Phibun Mangsahan District Ubon Ratchathani Acquired by simple 2-step sampling by selecting children with the lowest ethical score of 15 to 35, for 8 weeks, 3 days, 20 minutes each, totaling 24 times

          Tools used in storytelling and follow-up activities are 1) storytelling, 2) storytelling activity plan 3) moral development test of early childhood that the researcher created Research plan using One-Group Pretest-Posttest Design. Analyze data. By using mean and t-test Dependent

 

research result

          Early childhood after receiving storytelling and follow-up activities, the development of ethics after the story-telling activities was very good Different from before the experiment with statistical significance at .01 level.